Bestuur en organisatie

Pleun Leeijen - Voorzitter

Ik ben Pleun Leeijen en woon in Kruisstraat. Ik ben opgegroeid op het varkensbedrijf van mijn ouders en inmiddels ook mijn twee broers, in Vinkel. Daar hebben we zeugen en houden we de biggen tot 25 kilo. Ik heb een passie voor varkens en voor onderwijs. Ik heb de PABO gestudeerd en ben momenteel ook werkzaam in het basisonderwijs, ik geef daar les aan groep 8. Ik zet mijn in voor de varkenshouderij als bestuurder van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) en daardoor ook afgevaardigd voorzitter van stichting KPV. Binnen de POV heb ik de sociaal-economische dossiers onder mijn hoede, denk aan onderwijs, sectorpromotie, onderwijs, CAO, etc. Ik hoop mij als voorzitter van KPV in te kunnen zetten voor een sterke sector met goed personeel.

Loes van Lier - Vice Voorzitter

Derk Veenstra- Bestuurslid

Mijn naam is Derk Veenstra en ik ben verloofd met Sanne Elshof met wie ik samenwoon op ons opfokbedrijf in Oosterwolde. Ik ben opgegroeid op een melkveebedrijf en tijdens mijn studie ben ik gaan werken in de varkenshouderij. Dit trok mijn interesse en maakte mij enthousiast. Sinds 2018 ben ik samen met Sanne trotse eigenaar van een zeugenbedrijf in Oosterwolde.

Dit bedrijf run ik met twee medewerkers. Met ons bedrijf zijn we actief in de Porc D’or groep. Vanuit Porc D’or streven we naar het opleiden van vakbekwaam personeel en bieden we medewerkers graag wat extra. Zo nodigen we experts uit de sector uit om het personeel bij te praten over ontwikkelingen en organiseren we actieve kennissessies.

Zodoende past stichting KPV goed bij mijn ambities en ben ik trots om sinds 2021 deel uit te maken van het Stichting KPV bestuur. In een sector waar veel medewerkers instromen vanuit andere sectoren is het belangrijk om medewerkers kansen te bieden om kennis tot zich te nemen om zich zodoende te ontwikkelen. Hier draag ik graag mijn steentje aan bij.

Lianne Kuijsten-de Rond - Bestuurslid

Mijn naam is Lianne Kuijsten-de Rond, 38 jaar, ik ben getrouwd met Jurgen en wij zijn de trotse ouders van Laura, Tom en Rob.
Samen met Jurgen heb ik een zeugenbedrijf in Montfort.

Sinds 2018 ben ik bestuurslid van Stichting KPV.
Binnen ons bedrijf werken wij sinds 2011 met personeel en gedurende de afgelopen jaren heb ik hiermee veel kennis en ervaring opgedaan.
Ik vind het belangrijk om mijn bijdrage en kennis te delen met andere varkenshouders en mee te denken hoe we dit kunnen vormgeven binnen Stichting KVP.

Lisette Tuenter - Bestuurslid

Ik ben Lisette Tuenter en woon met mijn drie kinderen in Doetinchem.
Ik run mijn bedrijf Varkenszorg. Ik heb een enorme passie voor varkens hoewel ik van oorsprong geen agrarische achtergrond heb. Dagelijks ondersteun ik zeugenhouders en personeel in met name kraamstalmanagement. Soms langdurig maar ook kortdurend opzoek naar verbeterpunten.
Super leuk en uitdagend werk dus!
Sinds januari dit jaar bestuurslid bij Stichting KPV waarin ik hoop mijn steentje te kunnen bijdragen voor de sector.

Tom Geijsel - Bestuurslid

Mijn naam is Tom Geijsel. Ik ben getrouwd met Marlieke en samen hebben we drie zonen.
In het Drentse Een West hebben we een zeugenbedrijf met 2 medewerkers.
Sinds 2020 ben ik bestuurslid van de stichting KPV. Het bijhouden en ontwikkelen van kennis vind ik erg belangrijk voor een varkenshouder en zijn medewerkers. Zeker in een krimpende sector is het goed dat hier aandacht voor is door o.a. Stichting KPV, zodat kennis niet verloren gaat. Het is een uitdaging om in de varkenshouderij goed personeel te vinden, te motiveren en te behouden. Daar lever ik dan ook graag mijn bijdrage aan.

Antoon Sanders - Organisatie

In 2011 heb ik samen met een groep actieve ondernemers aan de wieg gestaan van de oprichting van Stichting KPV. Nu mag ik de Stichting nog steeds begeleiden en adviseren.

De Stichting KPV is geboren vanuit de gedachte dat goede arbeidsvoorziening in de agrarische sector en daarmee ook specifiek in de varkenshouderij een belangrijk aandachtspunt moet zijn. Bij de oprichting konden we op basis van de visie die we toen hadden al bepalen dat er aandacht en energie nodig was om goed personeel in de varkenshouderij te hebben en te houden. Dat arbeidsmigranten een nog belangrijkere rol zouden gaan spelen is bevestigd. Uit steeds grotere gebieden van Europa komen arbeidsmigranten werken in de Nederlandse varkenshouderij.

Telkens hebben wij onze visie, die we bij de oprichting samen hebben vastgesteld, geëvalueerd en bijgesteld waar nodig. Dat de hoofdpijlers nog steeds van belang zijn maakt dat er veel vertrouwen is in bestuur en het beleid van de Stichting. Wat zijn dan die hoofd pijlers:
• Opleiden en trainen, dit geven we sinds twee jaar vorm samen met Varkens.nl
• Werven en binden, hierin werken we samen met gerenommeerde uitzend organisaties in het project Arbeidsmarkt versterking.
• Goed werkgeverschap, ons project Goed werkgeverschap en een vervolg daarop is hierin waardevol gebleken.

Belangrijke uitdaging is nu dat u als varkenshouder kennis neemt van het werk van Stichting KPV zodat we samen de schouders zetten onder de thema’s die belangrijk zijn.

U mag altijd contact met mij opnemen

Antoon Sanders, ZLTO- Ondernemerscoach, Mensen – Geld - Strategie
antoon.sanders@zlto.nl, +31 6 278 589 32